Media
CD

Tracks
15

Release
15-05-2017

Xander Stok was jarenlang de frontman van The New Shining, maar besloot in 2014 om solo verder te gaan. Nu zoín drie jaar later ligt het resultaat van Nax in de winkels, met de plaat Heart Fire Home. Het heeft misschien even geduurd, maar het resultaat mag er dan ook zeker wezen!

Nax heeft, naast de zang, op het album alle partijen op zich genomen, van drums tot gitaar en van piano tot strijkers. Daarnaast heeft hij ook het proces van opnemen, mixen en produceren in eigen hand genomen. Met als resultaat een plaat met maar liefst een 15-tal nummers. Waar zie je dat nog tegenwoordig?

De singer-songwriter heeft met Heart Fire Home een zeer divers album afgeleverd. Af en toe doet het album, bijna natuurlijk, wel wat terugdenken aan The New Shining, maar zijn hierbij de heftigere rock delen wat achterwegen gebleven. Her en der roept het album dan ook misschien de meeste herinneringen op naar Canít Make Up My Mind, waarbij de meeste nummers zich in het wat rustigere vaarwater afspelen zonder in stil water te vallen. Daarbij weet Nax ook her en der wat meer aan te zetten, leidend tot een lekker gitaarplaatje, met soms toch wel een licht snufje rock.

Stok laat op het album diverse kanten van zichzelf terugkomen, maar ook zeker verschillende klanken. Zo kent het nummer Jericho een folk tintje, met een vrolijk karakter, waar de tekst toch wat zwaarder is. Een folk / country tintje zien we ook nog wel wat vaker terugkomen, met onder andere Into The Great Unknown. Verrassend kan ook zeker You Canít Fix Me worden genoemd, vanuit een klassiek intro met piano en strijkers, wordt beetje bij beetje uitgebouwd naar een voorzichtig rock einde.

Een echt gitaarliedje is dan Oh Life, waar slechts een gitaar en de stem van Xander volstaan. Terwijl het wat stevigere Hands Down ook zeker in positieve zin opvalt. De eerste single van het album, Sing Me A Song, kan ook als logische keuze worden gezien. Gedragen door een goede drive, is het nummer direct herkenbaar, mede ook door de stem van Nax.

De meerstemmigheid op diverse nummers, kan ook als aangenaam worden beschouwd. Op het al eerder genoemde Into The Great Unknown, maar ook op onder meer Travelers of Desire en Run With Eyes Wide Shut geeft dit de nummers zeker iets extraís.

Nax levert met Heart Fire Home een sterke plaat af. Het album luistert lekker weg en maakt ook nieuwsgiering naar een live uitvoering. Al zal in dat geval toch nog wat bandleden nodig zijn vermoedelijk. Een groot compliment in ieder geval naar de zanger en muzikant Xander Stok om in zijn eentje zoín volwaardig band resultaat neer te zetten.

Twitter