Media
CD

Tracks
14

Release
19-05-2017

Voor het twaalfde studio album AAN sloeg de band Blf een nieuwe weg in met een nieuw geluid, mede door de samenwerking met een voor de band nieuwe producer duo. De 'vernieuwde' sound is dan ook goed terug te horen op het album, waarbij dit voor de ene liefhebber wat beter zal vallen dan voor de ander. Naast een ander geluid, koos de band er ook voor het album anders te presenteren. Al voor de release gaf de band diverse nummers vrij op de streamingdienst Spotify.

De eerste tekenen van het nieuwe geluid zijn vrijwel direct terug te horen op de opener Zachtjes Zingen. Een nummer, waar de baspartij een nadrukkelijk rol heeft en waarbij, misschien niet verrassend met de titel van het nummer, de stem van Jakobsen wat wordt ondergedompeld in het instrumentale en 'zachtjes' overkomt.

Op Ego zet de band dan wat meer aan, waarbij toch ook zeker wel wat nieuw geluid terugkomt. Naast de baspartij is in dit nummer ook wat meer ruimte voor de gitaar. Na het misschien wat 'typische' begin, valt dit nummer in ieder geval beter in de smaak.

De keuze voor het producer duo, laat zich duidelijk terug horen op AAN. Over het gehele album, heb je af en toe een hoog 'kopieer en plak' gehalte binnen enkele nummers. De loopjes zorgen dan ook op een aantal nummers voor een wat eentonig gevoel in het instrumentale. Tekstueel komt de band zeker wel andermaal sterk voor de dag. Met daarnaast de stem van zanger Paskal welke eigenlijk wel elk nummer een 'Blf'-karakter meegeeft.

Onder de meer favoriete nummers op het album vallen Languit Vallen, een nummer waarin de Nederrock swung weer wat overhand heeft en Zoutelande, wat een mooie hertaling is van Frankfurt Oder. Maar ook het uptempo en energieke Controle valt in positieve zin op, welke dan ook zeer benieuwd maakt naar de live uitvoering. Daarnaast mogen in dit rijtje ook nog Over De Dam, met goede gitaarsolo, en ook het jazzy rockballad Porselein worden genoemd.

Op AAN is de band ook weer enkele samenwerking aangegaan. Na eerdere succesvolle samenwerkingen op eerdere albums, werkt de band op dit album samen met Typhoon op Wereld Van Verschil, waar de Typhoon klanken erg nadrukkelijk aanwezig zijn. Daarnaast neemt Anneke van Giersbergen de vrouwelijke vocalen voor haar rekening op Porselein. Op deze laatste wordt naast de vocale krachten van de zanger en zangeres, ook nog een keer de instrumentale kracht van de band tentoongesteld.

Het nieuwe album van Blf is misschien even wennen, met naast de wat minder pakkende nummers, toch ook een behoorlijk groot deel lekkere nummers. Met helaas wat verlies van de rockkracht van de band op de plaat, dan ook een gemiddelde score voor AAN: drie sterren.

Twitter